Saturday 31 October 2015

PENGENALAN.

Unit turbo adalah sebuah alat pengepam angin yang dipacu oleh tekanan gas ekzos untuk membantu meningkatkan kuasa enjin. Udara dari luar yang telah ditapis akan ditarik masuk ke unit turbo dan dimampatkan sebelum dipaksa masuk dengan tekanan tinggi ke sistem pembakaran didalam enjin. Apabila angin dipam masuk kesistem pembakaran sekaligus meningkatkan kuasa enjin

1. KOMPONEN-KOMPONEN UTAMA TURBO CHARGER

Rajah 1 : Komponen-komponen turbo charger

1)Compressor housing
2)Compressor wheel
3)Bearing housing
4)Turbine housing
5)Shaft wheel
6)Center bearing

Rajah 2 : Gambarajah ceraian turbo charger unit

2. PRINSIP ASAS SISTEM TURBO CHARGER

            Kuasa engine pembakaran dalam bergantung kepada penggunaan jenis bahan api dan bagaimana kesempurnaan bahan api terbakar. Ini adalah perkara yang diperlukan bagi melengkapkan pembakaran bahan api yang diperolehi.

            Dengan menambah kadar aliran udara ke dalam engine, bererti bahan api yang berlebihan boleh terbakar secukupnya dan menghasilkan lebih kuasa. Kadar aliran udara masuk boleh ditambah dengan menggunakan penghembus. Proses ini dikenali sebagai pengecas lampau dan kelengkapannya disebut pengecas lampau atau pengecas turbo. Secara am, apabila sebuah penghembus dipacu secara mekanikal oleh satu aci tambahan daripada engine, perenti ini dipanggil pengecas lampau. Apabila perenti dipacu oleh gas exhaust, ia dipanggil pengecas lampau

Rajah 3 : Binaan Turbo Charger Unit

Rajah 4 : Pemasangan Turbo Charger Unit pada engine

3. SUSUN ATUR TURBO CHARGER SYSTEM

Komponen utama yang terdapat didalam unit turbo ini hanyalah beberapa bilah turbin yang akan berputar sekitar70 000 hingga 120 000 pusingan seminit pada paksinya. Dibawah adalah satu contoh unit turbo atau turbocharger

Rajah 5 : Gambarajah litar lengkap system turbocharger.

Bermula aliran udara dari air-in,udara akan disedut masuk melalui compressor wheel dan terus mengalir melalui hose piping yang terdapat pada system turbocharger.udara tersebut akan disejukan oleh sebuah unit penyejuk.Alat atau unit tersebut dikenali sebagai intercooler.Selepas ia disejukan,udara  yang mengalir tersebut akan mengalir pergi ke bahagian inteke manifold dan akan bercampur dengan bahan api(fuel).udara yang bercampur dengan bahan api tersebut akan dihantar pergi  ruangan combustion chember.Selesai sahaja proses power stroke,bahan yang sudah dibakar tadi akan keluar melalui exoz manifold dan akan memusingkan turbine wheel dan keluar melalui waste gas out.

4. 
OPERASI TURBO CHARGER SYSTEM

Jenis paling biasa pada air pump atau compressor ialah turbo charger. Turbo charger guna gas exhaust untuk memandu sebuah turbine wheel yang disambung ke shaft, disambung pada sebuah compressor wheel. Aliran gas exhaust menyediakan turbine wheel bergerak dan berkuasa pula compressor wheel berada diintake pipe. Compressor wheel memampat udara dan memaksanya ke dalam engine ke tekanan shingga 9 PSI. Untuk memastikan tekanan turbo charger unit tidak terlalu tinggi dan merosakkan engine, sebuah pressure regulating valve dikenali sebagai wastegate digunakan. Wastegate dibuka pada tekanan pra-set yang tertentu.
            
            Sebuah besar turbocharger unit memberi lebih torque, tetapi membalas lebih lambat pada kelajuan engine rendah. Lebih kecil turbo charger unit mempunyai lebih kecil turbine wheel iaitu lebih mudah untuk bersedia untuk bergerak. Setengah pengilang telah mulai guna lebih kecil turbo charger unit iaitu bermula cas pada kelauan rendah dan memberi kuasa penuh kesan pemasaan “ memandu normal “. Unit kecil turbo charger ini biasanya dikenali sebagai light pressure turbo charger.
            
            Oleh kerana sesebuah turbo charger dipandu oleh aliran gas exhaust, ia tidak menggunakan kuasa engine. Sejumlah turbo charger engine mengalami sesingkat masa sebelum turbo charger bermula untuk pam sejumlah besar udara kedalam engine. Sejumlah turbo charger guna reka variable inlet. Reka bentuk ini membantu turbo charger mencapai kelajuan optimum pada RPM rendah yang menambah prestasi low-speed engine dan mengurangkan turbo lag
.

5. 
KEBAIKAN TURBO CHARGER SYSTEM PADA ENGINE

Pengecas lampau ditugaskan untuk menghapus sisa gas yang telah terbakar dalam cylinder dan membekalkan udara pada satu ketumpatan yang lebih tinggi berbanding dengan yang diperolehi oleh sumber asli (pergerakan udara oleh sedutan).

1) Daya kilas engine dan kuasa keluaran engine yang tinggi.
2)  Mempertingkatkan nisbah kuasa.
3) Lebih ekonomi ( penggunaan bahan api ).
4) Pembakaran lebih baik.
5) Kecekapan isipadu lebih baik.
6) Kendalian lebih senyap
.

 Rujukan: Automotive Service Inspection, maintenance, repair
 Second edition

 ( Tim Gilles )

1 comment:

  1. Titanium vs Ceramic Flat Iron - Titsanium Art
    Titanium titanium ring vs titanium bolt Ceramic Flat Iron. Titsanium Art · Ceramic · titanium canteen Plant · how strong is titanium Plastic · Plated · Sturdy · polished titanium Custom Designing · Plastic.

    ReplyDelete